Workshops Surinaams familieonderzoek bij het Stadsarchief Amsterdam


Update: alle workshops zitten vol..

Vorig jaar had ik het voorrecht om talloze mensen te helpen bij het ontdekken van hun Surinaamse roots, ongeacht hun leeftijd of onderzoekservaring. Daar ben ik heel dankbaar voor. In samenwerking met het Stadsarchief Amsterdam organiseer ik dit jaar weer boeiende workshops. Als jij ook wilt beginnen met het verkennen van jouw Surinaamse familiegeschiedenis, nodig ik je van harte uit om je aan te melden. Wie weet ontmoet ik je daar!

Tijdens de workshop leer ik je welke belangrijke online en offline bronnen je kunt gebruiken om je stamboom op te zetten en je Surinaamse familiegeschiedenis te achterhalen. We zoeken samen onder meer in volkstellingen, de Burgerlijke Stand, historische kranten, archieven met belangrijke informatie over slaafgemaakten, contractarbeiders, kolonisten en in notariële registers. Je krijgt persoonlijk advies en toegang tot nog niet gepubliceerde bronnen.

Hieronder enkele reacties van oud-deelnemers.

Dit jaar heb ik bij enkele workshops een gastspreker uitgenodigd om een voordracht te houden die in het teken staat van familiegeschiedenis!

Data en locatie

  • Zaterdag 23 maart (VOL)
  • Zaterdag 6 april (VOL)
  • Zaterdag 20 april (focus op contractarbeiders) (VOL)
  • Zaterdag 11 mei (VOL)
  • Zaterdag 25 mei (focus op 18e/19e-eeuwse testamenten, boedels en inventarissen) (VOL)

Locatie: Stadsarchief Amsterdam, Vijzelstraat 32, 1017 HL Amsterdam
De kosten bedragen €30 per persoon (met Stadspas Amsterdam €15).

Het archief zorgt voor drinken en Surinaamse broodjes en ik neem mijn zelfgemaakte bojo mee 😃 Ook zijn er schrijfblokken en potloden.

Aanmelden

Aanmelden kan op de website van het Stadsarchief: https://www.amsterdam.nl/stadsarchief/agenda/workshops-surinaams-familieonderzoek

Tijdstip en duur

We starten om 13 uur, tussendoor is er een pauze met Surinaamse broodjes. Eindtijd is 16 uur.

Wat moet ik meenemen?

Het is handig om een laptop mee te nemen, zodat je direct kun beginnen met jouw onderzoek. Wifi is aanwezig, maak wel van tevoren een gratis account aan op www.publicroam.nl.

Ben je als organisatie geïnteresseerd om een workshop familieonderzoek te organiseren of met mij samen te werken? Neem dan contact met mij op via mijn LinkedIn pagina (Denie Kasan (Family Tree Guy).


4 reacties op “Workshops Surinaams familieonderzoek bij het Stadsarchief Amsterdam”

  1. Hi Denie,

    Wat ontzettend leuk en goed dat jij je zo inzet voor deze vorm van zelfonderzoek! Op 11 mei 2024 komt ik dan ook graag langs. Ik heb daarvoor een ticket besteld.

    Ik ben advocaat (al ruim 20 jaar) en schrijver. In de hoedanigheid als schrijver ben ik bezig met een semi autobiografisch boek over “oorsprong en richting” (van het mensen leven) waarbij mijn leven als kapstok voor dit thema dient.

    In 1970 ben ik in Suriname geboren uit een Hindoestaanse moeder en Chinese vader. Ik ben meteen naar een kindertehuis gegaan en later geadopteerd. Ik weet wel wat gelukkig (mede n.a.v. eigen onderzoek) maar vind het leuk zoveel mogelijk te weten te komen…

    Ik had daarom graag op 20 april de bijeenkomst die ook gericht is op contractarbeiders bijgewoond (immers mijn hindoestaanse roots zitten in dat vaarwater) maar die bijeenkomst was helaas al vol. Wellicht komen er in mei ook wat zoektips langs op dat gebied…

    Ik ben benieuwd.

    Met vriendelijke groet,

    Robert Adjiet (Alimohamend) van Dijk


  2. Beste Denie,

    Ik heb afgelopen zaterdag (13-04-24) met veel interesse de workshop in Almere bijgewoond. Wij hebben gesproken over Annaatje van La Parra en ik zou jou hierover nog een mailtje sturen, maar ik ben vergeten jouw mailadres te noteren!

    Zou jij mij in een reactie hieronder een berichtje met jouw mailadres kunnen sturen?

    Alvast hartelijk dank!

    Groet, Merrill

Plaats een reactie