Stamboom, boek en reunie familie Samson

Beste mensen,

Voor de gigantische stamboom van de ‘vruchtbare’ familie Samson ben ik op zoek naar aanvullingen en hulp. Gezien ik al veel heb gehaald uit de archieven en van vele mensen zoals Iwan de Vries, wijlen Hugo de Vries, Ralph Bennett, Carol Samson, Rosinda Hok – Ahin (en nog veel meer), heb ontvangen in de afgelopen jaren (waarvoor wederom mijn dank) zijn er nog vele gaten op te vullen.

Ik vind het reuze interessant, omdat er zoveel mensen gelieerd zijn aan deze familie waarvan ik nooit had gedacht dat zij ook tot de Samsonfamilie behoorde. Ik wist eerder al dat het een grote familie was, maar na een aantal jaren onderzoek moet ik daarop terugkomen. De familie is enorm!

Tabakspinners
Ik probeer een sluitende stamboom op te maken van de familie Samson (oorspronkelijk de familie Tabakspinner geheten) van aankomst in de kolonie Suriname tot aan heden.

De van oorsprong Askenasische Joden hebben zich in de loop der 19e eeuw met succes vermenigvuldigd met mensen van alle kleuren van de regenboog en religie in Suriname. De mooiste vruchten zijn hieruit voortgekomen en ook die hebben zich succesvol vermenigvuldigd. De Joodse voorouders hadden waarschijnlijk nooit gedacht dat er ooit een kleinkind zou zijn die aanhanger was van de African Methodist Episcopal Church (Volkstelling 1921) of dat er een kleinkind zou trouwen met iemand van de Evangeische Lutherse Kerk (Wijkregister 1846). In mijn data kan ik zien dat de oorspronkelijke Joodse familie Samson uitgegroeid is tot een familie van vele kleuren en diverse religies met als resultaat een typisch Samson gezicht. Het verbaasd mij steeds weer dat er zoveel Samsons zijn die zo sterk op elkaar lijken! Een Samson herken je zo.

Gezien ik een grote voorstander ben van de wet van de privacy (plaats geen gegevens van levende personen op internet zonder hun toestemming!) heb ik mij altijd uitsluitend gericht op wat de archieven mij konden vertellen. Maar om de brug te maken naar het heden heb ik uw hulp nodig om mij informatie te geven over uw grootouders, zodat ik een compleet beeld kan maken van de familie. Sceptici wees gerust, ik heb echt de beste bedoeling.

Uiteindelijk is het mijn wens om de stamboom te publiceren in boekvorm, met mooie oude foto’s van de plantages, gebouwen, huizen en de personen in en rondom de familie Samson. Het boek zal conform de toepasselijke privacywetgeving opgemaakt worden en geen levende personen bevatten. Met als kers op de taart een geweldige mega familie reunie voor het Samson nageslacht! Foto’s en verhalen moeten dan op een mooie internetsite te zien zijn.

Het hele project zal jaren duren, maar samen kunnen wij de tijd verkorten.

Graag ontvang ik alle informatie over de familie Samson of de aanverwante families via mijn emailadres denie@live.nl.
Bent u daarnaast technisch aangelegd en kunt u programmeren of websites bouwen, heeft u ervaring met organiseren en grote evenementen georganiseerd, ervaring met het uitgeven van boeken, draaien van muziek (Sidney!! dit is een hint) of wilt u een ander steentje bijdragen aan dit project neemt u dan contact met mij op.

Alvast bedankt!
Denie Kasan

denie@live.nl
http://www.kasan.nl

4 gedachtes over “Stamboom, boek en reunie familie Samson

  1. Beste Denie, Heel leuk dat je zo insentief bezig ben met de stamboom van de Samsons. In mijn jonge jaren(inmiddels ben ik 72) heeb ik een heel leuk contact gehad met Hilde Samson uit Paramaribo. Zij is/was? de dochter van Notaris Samson die commissaris was van Bruynzeel Suriname en voor vergaderingen regelmatig in Nederland verbleef. Van Hilde begreep ik dat zij van Portugee Joodse afkomst is. Soms was dan de Notaris vergezeld van zijn vrouw en kinderen. Kan mij herinneren dat Hilde ook een iets oudere broer heeft/had? In 2006 was ik als vrijwiliger een maand in Paramaribo en heb getracht Hilde te traceren, maar jammer genoeg is mij dat niet gelukt. Overigens ik praat over de 60tiger jaren. Wellicht kan je mij een beetje op weg helpen? Uiteraard wens ik je veel succes.

    Met vriendelijke groet uit (momneteel een tropisch warm Nederland.

    Hans Bremmer

  2. Beste Hans Bremmer,
    Hilde Samson woont sinds jaren op een van de voormalige Nederlandse Antillen .
    Zij moet nu ca 68 jaar zijn en haar broers Wim en Henk wonen in Florida.Af en toe komen zij wel eens terug naar Suriname.
    Indien het nog relevant is kan ik wat nadere informatie achterhalen.
    M vr gr
    Marcel Meyer

  3. Beste Hans Bremmer,
    Ik heb in de 60-tiger jaren Hilde Samson ook gekend op de Hendrikschool.Zij woonde tot voor kort op de Nederlandse Antillen en kan op dit moment 68 jaar oud zijn.Haar broers WIM en HENK wonen in Nederland resp.Florida.Als het nog relevant is kan ik wat meer gegevens van deze personen achterhalen.
    M vr gr Marcel Meyer

  4. Beste Hans Bremmer,
    Ik ben een zoon van wijlen notaris D.A. Samson en zou graag meer willen weten van de broers Wim en Henk Samson.

    met vriendelijke groet,
    Gilvy Carrilho

Geef een reactie

