[Uit de oude doos] – Katibo yeye documentaire (update)

Gezien de link in onderstaand bericht niet meer werkt heb ik opnieuw gezocht naar beeldmateriaal.

Ik heb een tweedelig fragment gevonden van Katibo yeye op YouTube. Zie onderstaande clips. In de reacties hieronder vind u een link waar de gehele documentaire te bestellen is.

Voorafgaand aan de jaarlijkse slavernijherdenking op 1 juli, zond de RVU op 26 juni 2003 de documentaire Katibo yeye (Surinaams voor Geest van de slavernij) uit. De film van Frank Zichem schetst hoe het slavernijverleden in de tegenwoordige tijd nog steeds doorwerkt.

Met de in Suriname geboren en in Nederland wonende Clarence Breeveld gaat Zichem terug naar diens ‘roots’ in Ghana. Ze bezoeken plekken waar Breeveld de slavernij nog voelt. Hij vraagt zich af hoe het mogelijk was dat ‘brothers’ hun ‘brothers’ verkochten. Clarence bezoekt ook de plek waar zijn voorouders gewassen en geolied werden, voordat ze aan de Nederlanders verkocht werden.

Documentaire over confrontatie met slavernijverleden

Regisseur Frank Zichem registreert op prachtige en dramatische wijze de confrontatie van een Surinamer en een Ghanees met het slavernijverleden. Hoofdpersoon Clarence Breeveld gaat terug naar zijn roots in Ghana en reist vervolgens met de Ghanees Stephen Korsah door naar Suriname.

De kijkers zien Breeveld de route van de slaven in Ghana volgen. Korsah ziet in Suriname waar de slavenroute eindigde en hij ontmoet Marrons in het binnenland. Breeveld is voor het eerst in Ghana en Korsah voor het eerst in Suriname. Frank Zichem maakte deze road movie/videoproductie voor de omroep RVU.

Regie: Frank Zichem. Productie: Interakt voor de RVU. Producent: René Mendel. Nederland/Suriname/Ghana, 2003, video, 60 min.

[Bron tekst: De Telegraaf van donderdag 26 juni 2003]

De documentaire is via onderstaande link wel alleen te bekijken in Realplayer. Beschikt u niet over Realplayer dan kunt u deze gratis downloaden via de website Realplayer.com.

Bekijk hier de documentaire ‘Katibo yeye’.

 

12 gedachtes over “[Uit de oude doos] – Katibo yeye documentaire (update)

  1. Dank, dank jongeman? ben je?
    voor deze prachtige en belangrijke informaties.
    Ik wens je nog vele bijdragen aan onze samenleving.

  2. Ik heb de documentaire “Katibo Yeye” in 2003 gezien. Dit is een onze historie, wij, nazaten van de zwarte Afrikanen die tegen hun wil in, in de diaspora zijn terechtgekomen. Ik dank u voor uw inzet om dit stuk geschiedenis voor onze Gemeenschap vast te leggen. Indien mogelijk, zou ik het zeer gaarne op video of dvd aanschaffen (kopen), enkel voor educatiedoeleinden aan mijn nakomelingen e.a.; beslist geen commercieel gebruik. Kunt u mij per e-mail laten weten op welke wijze dit gerealiseerd kan worden en zo ja, wat de prijs hiervan is. Vriendelijke groet en mijn dank bij voorbaat, H.A.Grootfaam

  3. Evenals bovengenoemde zou ik heel graag deze documentaire op DVD willen hebben. Juist vanwege de uiterst waardevolle inhoud is het zo jammer dat de ‘Katibo yeye’ zo moeilijk verkrijgbaar is! Noch online, noch bij DVD-handelaren heb ik kunnen slagen. Je zou verwachten dat de makers van zo’n prachtdocu zich, met gretig (educatief) aftrek bij het publiek in het vooruitzicht, er juist alles aan zouden doen om hun geesteskindje overal aan de man te brengen. Is het niet voor het geld, dan wel het verheven doel der informatievoorziening. ;)

    Ik zou echt blij zijn als iemand me aan een exemplaartje kon helpen.

  4. Ik was ook opzoek naar deze documentaire. Nu hoorde ik van een docent van mij dat hij waarschijnlijk te krijgen is bij het “spinhuis” (onderdeel van de uva) in Amsterdam. Ik ga morgen kijken of ik hem daar kan kopen. Als dat gelukt is, laat ik jullie dat weten. Als jullie niet in amsterdam wonen, kan ik eventueel kijken of ik er een exemplaar kan kopen en die op kan sturen.

    Of misschien is het jullie al wel gelukt, het is ten slotte al 4 maanden geleden.

    Groetjes,
    Nina

  5. Ik ben heel benieuwd naar de documentaire maar als ik de link volg krijg ik een foutmelding. Heeft nog iemand daar last van of gaat er misschien bij mij iets fout?

    Groet,
    Ilse

  6. Bedankt Denie, ik had het antwoord van Leon over het hoofd gezien.
    De fragmenten heb ik met veel plezier bekeken.

  7. prachtige docomentere ik als surinaamse ben zelf naar ghana geweest en voelde me echt thuis cape coast en had me toen al ontroerd dit ontroerd me wederom

Geef een reactie

