Hoe duur is de suiker verfilmd!

Eerste cover van Hoe duur is de suiker?

“Schat wij gaan in 2013 naar de film”, kreeg ik te horen toen ik thuis kwam… Ik dacht ok… help mij herinneren als het zover is. Maar toen ik hoorde om welke film het ging wist ik zeker dat ik deze filmafspraak niet snel zou vergeten.

Hoe duur is de suiker? is één van de eerste, zo niet de eerste historische roman over Suriname die ik heb gelezen. Binnen een zeer korte tijd had ik het boek uit – wat haaks stond op de normale snelheid waarmee ik boeken destijd las.

Het gaf mij een beeld van hoe het leven in koloniaal Suriname er ongeveer uitgezien moest hebben. Mijn voorouders die in die periode in Suriname leefden kregen van Cynthia McLeod (dochter van wijlen Johan Ferrier; eerste president van Suriname) een karakter en een gezicht en werden tot leven gebracht in de vorm van de fictieve figuren Elza, Rebecca en Amimba.

De suiker was erg duur betaald en de film mag blijkbaar ook wat kosten, volgens het interview van RNW met producent Paul Voorthuysen en Jean van de Velde worden de kosten op ongeveer € 5 miljoen geschat. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Zie hier onder een recent interview met Cynthia McLeod over het ontstaan van het “Hoe duur is de suiker?”, “Vaarwel Merodia”, de Stichting Surflandia en meer.

Welke film is de volgende: Koningin van Paramaribo of Elisabeth Samson?

Een gedachte over “Hoe duur is de suiker verfilmd!

  1. Een bijzonder mooi en ontroerend verhaal! Ik ben blij verrast dat er in deze tijd aandacht geschonken wordt aan dit stuk geschiedenis van Suriname. Ik ben heel erg benieuwd hoe de producent en regisseur dit geschiedkundig hoogstandje zullen gaan weergeven. Ik hoop dat ze het boek eer aan zullen doen en het zo getrouw mogelijk zullen uitbeelden.

Geef een reactie

