Surinaamse almanakken

Enige tijd geleden werd ik getipt door verre verwant Rolf Bosmans een kijkje te nemen naar de particuliere site van Jannes Mulder, surinaamsealmanakken.com.

Op de site heeft de eerdergenoemde eigenaar series foto’s staan uit diverse Surinaamse almanakken uit de periode van grofweg 1748 – 1955.  Het zijn niet de volledige almanakken, maar er wordt een beeld gegeven van de inhoud, zodat men weet wat voor informatie er te vinden is. Helaas is er geen mogelijkheid om in te zoomen en zijn de foto’s zo nu en dan ongelukkig genomen, maar beter iets dan niets zou ik zeggen.

Het wachten is nu dan ook op de Digitale Bibliotheek Nederlandse Letteren (DBNL) zij hebben via de Stichting Instituut Bevordering van de Surinamistiek € 37.000 subsidie gekregen om de ca. 90 Surinaamse almanakken te digitaliseren , behouden en beschikbaar stellen voor de eeuwigheid. Het eerste exemplaar uit 1902 is al online te raadplegen.

Wat is een almanak ook al weer?
Een almanak is van oorsprong een soort gids met informatie over de aankomende maanstanden, tijdtafels, jaarlijkse gebeurtenissen; een soort uitgebreide kalender. In de loop der eeuwen is deze verrijkt met adressen van instanties en overheidsorganen, geografische data, advertenties en dergelijke.

Wat kan ik er mee?
Voor de Surinaamse genealogie kan een almanak heel handig zijn als u op zoek bent naar het beroep, de woonplaats, de activiteiten van of gebeurtenissen omtrent een persoon uit uw stamboom. Tevens geven almanakken u een beter beeld over de conditie van een bepaalde plantage waar uw voorouders eventueel op heeft gewerkt.

Persoonlijk vind ik de geschiedkundige aantekeningen uit de Surinaamse almanakken erg leuk om te lezen. Zo weet ik dat er in 1776 een aardbeving huishield die drie dagen voelbaar was. Gelukkig voor de bevolking was er geen noemenswaardige schade ontstaan. Deze gegevens verwerk ik dan ook in de aantekeningen van mijn stamboom. “Mijn voormoeder Amimba was gemanumiteerd in 1776 en het hele land heeft het drie dagen geweten!!”

Een gedachte over “Surinaamse almanakken

  1. Als je me een fototoestel leent en ik een weekje in de bibliotheek doorbreng, heb ik die almanakken wel gefotografeerd. Dan duurt het nog een week om ze te uploaden. Dus ik snap niet dat dbnl in 2009 € 37000 subsidie ontvangt en in 2011 alleen de almanak 1902 online staat.

Geef een reactie

