Nieuws

De laatste tijd is het posten erbij in geschoten, lange vakantie, komkommertijd, tijd voor-jezelf, noem het maar op, u kent het wel. In de tussentijd is er interessante informatie binnengekomen die ik u zeker niet wil onthouden.

Blijf tips en reacties doorsturen. Veel mensen maken geen gebruik van het reactieformulier, maar sturen mij rechtstreeks een email toe, dat mag natuurlijk ook. Mocht u informatie hebben die andere mensen wellicht kan helpen schroom dan niet om een reactie bij de berichten te plaatsen. Aan de statistieken is goed te zien dat de site erg goed wordt gelezen, dus uw informatie wordt gewaardeerd. Dus blijf lezen, blijf reageren en blijf delen.

Bedankt!
Denie

About these ads

Een gedachte over “Nieuws

  1. Beste heer Denie Kasan,

    Gaarne informeer ik u en uw lezers over mijn ieuwste (deel)onderzoek naar zwarte en gekleurde Europeanen. Namelijk de Britse schrijfster Jane Austen (1775-1817). Het verwonderd mij dat men Surinamers in een soort keurslijf heeft geplaatst en dat zij alleen naar de Surinaamse slavernij onderzoek mogen doen. Ik heb de Surinaams/Europese Maria Susanna du Plessis (1739-1795) onderzocht en stuitte op absente planters als Pierre Alexander Du Peyrou en Johan van Sandick, wiens geschiedenis ook verbonden is met die van Europa en Europese personages. Du Peyrou financierde de filosoof Rousseau en gaf als eerste zijn werken uit. Rousseau schreef over Du Peyrou in zijn autobiografie. Praat je over Rousseau, dan praat je over de Verlichting en de Franse Revolutie. Jane Austen schrijft in Mansfield Park over slavernij, maar Emma (1816) gaat over de Franse Revolutie en de gevolgen voor zwarten in Europa. Wat ik dus wil zeggen is dat het volkomen natuurlijk is dat wij bij het doen van Surinaams historisch onderzoek wij een wijdere blik moeten hebben. Ik heb altijd erg geprofiteerd van het vele lezen, reizen en kennis nemen van andere culturen. Surinamers moeten begrijpen dat ook Surinamers dingen kunnen ontdekken en iets kunnen toevoegen aan de kennis van Jane Austen. Onze kenis en vaardigheden doen niet onder dan die van de Hollanders, Engelsen en Amerikanen. Wij kunnen als Surinamers iets beginnen wat de hele wereld kan overnemen, dan dat Surinamers altijd moeten wachten op wat anderen te bieden hebben. Historische tijdschriften uit de USA, Engeland en Nederland schrijven over historische en culturele zaken van de hele wereld. Zij hebben rubrieken met recencies die elke onderzoeker zeer kan waarderen. Dus is mijn advies aan u om ook aandacht te gaan besteden aan historische zaken die meer dan strict alleen Suriname betreffen. Er zullen genoeg Surinamers zijn die Jane Austen lezen of verfilmingen zagen, maar nu ontdekken dat een andere Surinamer daadwerkelijk onderzoek naar Jane Austen doet. Ik kan mij niet voorsteller dat een vriend van Surinamers daartegen bezwaar zal maken. Het is niet zo dat er slechts plaats is voor één visie op de geschiedenis. Wij hebben ook recht op onze eigen visie op de geschiedenis, onafhankelijk van die de kolonisator ons biedt.

    Egmond Codfried

    ps Indien gewenst zal ik vaker verslag doen van mijn onderzoeken, te beginnen met enkele artikels over Jane Austen. Indien u zelf bepaalde wensen heeft of iets van mij van een andere site wenst over te nemen, bent u altijd welkom.

    JANE AUSTEN IS ALL ABOUT BLACKNESS

    One builds on the research of the ones who came before. There is no need for young blacks to go and rediscover the wheel time and time again. And we do not need whites to explain to us who is black and who is white. We are not that stupid! The sources are just the novels by Jane Austen who wrote for and about the 3 and 4 black families in an English country village, who were a gentle or noble elite. Towards self-improvement and to warn blacks about the dangers ahead. Austen teaches us the use of correct language, good manners, prudence, relations, culture, reading of good books and women rights. She shows how blacks have many colours or looks, invites us to look at blacks in all their diversity. She urges blacks not to be afraid to change or they might be loosing even more.

    Blacks need to research history to liberate themselves. They have to find out what was stolen from them and claim it back, in order to strengthen their identity. Who are we, where do we come from, what is our history, where did it go wrong, when and why? That eurocentrist will hijack Black History, as the British sites about historical blacks indicate, will just not do. Since I have started my research there been historical blacks ‘discovered.’ A grand total of five. At this rate it will last forever. What do we care about one ‘black’ woman in a British Roman cemetery? And black by who’s definition? We know there were Blacks in the Greek and Roman world and they shared equal status with whites.

    Blackness is more a question of identity then head shape or DNA There are those with a Irish or Jewish identity, which has nothing to do with the length or shape of their nose, but their ideas, ideals, problems, geographical movements, politics, solidarities etc.

    Snowden in Blacks in Antiquity (1971) has proven that there was no racism as we know it today in antiquity, but rather 20th century American researchers imposing their racist views on the ‘colour-blind’ Greeks and the Romans. The Greeks were aware that Egypt was the source of their civilisation. And they did not have rules against race-mixing. They understood black skin only as an adaptation to environment. And they looked up to Africans, as blameless. Africans were favourites of the Olympian gods, who would spend 11 days each year to feast with the Africans. The war god Mars was represented as a black man.

    Then the political issues surrounding Cleopatra have no bearing at all to us living today. Declaring Cleopatra black, according to the definitions of eurocentrism, is of no use to blacks living today, dealing with the racism today. Race Theory and Racism is a liberation ideology starting in 1760, to free Europe from a reversed apartheid system, when the nobility and royally was black identified. They intermarried because blue blood was black blood. Anyone who was not white was considered superior to whites. They were a fixed mulatto race from very fair to very black, some looking more African, Asian or white. But they shared a black identity: blue blood. The whites then were not the whites we know today. They were born in a system ruled by blacks and coloureds; they knew nothing else. If anyone questioned this system he was despotically silenced. This also explains the ferocity of the French Revolution which ended the Ancien Regime, which was black rule.

    Now I understand that blacks are frightened away from Jane Austen (1775-1817) because of all the blond actresses playing personages, who in fact are clearly described as very brown and black. Austen writes about things that still influence us today, the causes and the aftermath of the end of black rule in Europe. In Emma (1816) she points to the dangers of race-mixing and blacks trying to civilize whites and raising them to equal status. These are the causes of the downfall of blacks, their own folly. She was writing about historical realities, not wishful thinking. Emma is not a straight romantic story; it’s an allegory, its Black History and confirms my blue blood is black blood (1500-1789) research.

    Egmond Codfried
    The Hague

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s