Denie Kasan ontvangt bijzondere historische archieven (1 april)

Een gift
Vorige week zaterdag heb ik een serie zeer bijzondere archieven in ontvangst mogen nemen. Een anonieme schenker heeft mij ca. 100 historische registers (Suriname 1680-1820) geschonken die uniek zijn.

Erfstukken
De registers zijn allen erfstukken. Haar voorouder zou van een aanzienlijke familie komen die eigen een eigen familie-archief had opgebouwd. Of deze persoon bij het Gouvernement werkte is mij nog niet helemaal duidelijk. Op enkelen na is de conditie bijzonder goed te noemen. De registers zijn verpakt in een mij niet bekende verpakking.

Periode 1680-1800
Ik heb nog geen inventaris gemaakt, maar ik zie nu al dat het zeer waardevolle informatie betreft. Zover ik kan zien is het een totaal overzicht van alle manumissies die in Suriname zich hebben plaatsgevonden in de periode 1680 – 1800.

Bekende Nederlanders
Bijzonder om te zien is dat in dit archief bekende namen voorkomen als vrijlater, namelijk:

- Alida de Ruyter (dochter van Michiel de Ruyter)
– Titia  van Rijn (kleindochter van Rembrandt van Rijn)

500 Zweden in Suriname
Ook is er een register met een voor mij onbekende bevolkingsgroep in Suriname, namelijk de Zweden. Ruim 500 Zweden zijn in de periode 1699 – 1730 illegaal (?) naar Suriname gekomen als timmerlieden. Zij komen allen van het plaatsje Rosendal gelegen aan de Westkust van Zweden.

Deze registers ga ik aan een archiefinstelling doneren, welk archief dat wordt weet ik nog niet.

Beste lezers (in het bijzonder Okke), ik hoop niet dat ik u al te veel heb doen hopen, maar dit artikel is gefingeerd. Het is een 1 april grap. Hoewel ik graag zie dat mensen mij bijzondere archieven schenken is deze hele post onwaar. Ik hoop dat u de grap kunt waarderen, ik heb er tijdens het schrijven in ieder geval veel plezier van gehad.

Een gedachte over “Denie Kasan ontvangt bijzondere historische archieven (1 april)

  1. Denie,
    vanwege intenet-aansluitings troubles lang
    jouw weblog niet bezocht.
    Je had mij je 1 aprilgrap vertelt en toch,
    bij het lezen van dit verhaal hield ik mijn adem in
    en was zo blij met die anonieme gever
    en toen ………
    Had ik mijn toverstok nog maar.
    LIEFS en wat geef jij toch veel informatie; je deelt.
    Mag dat verveelvoudigd naar je terugkeren.

Geef een reactie

